Sagt om Välkommen ut på andra sidan

”AnnaMaria Jansson väljer att inte krångla till, förenkla eller överromantisera sin berättelse om tre kvinnor som närmar sig trettio. // AnnaMaria Jansson är journalist, främst inom sport, och hennes dugliga debut är en vardagsroman med feministiska förtecken, enligt förlaget. Chick lit skulle nog de flesta säga. Men att kvinnor är huvudpersoner gör det givetvis inte till kvinnolitteratur. Jag skulle hellre kalla det modern urban litteratur eller relationsroman. // Uppfriskande nog väljer Jansson att varken krångla till, förenkla, överromantisera eller skämta bort på ett sätt som är vanligt i typisk chick lit. Vilket delvis gör en jämförelse med genrebästsäljarna Denise Rudberg eller Martina Haag missvisande – men också visar att Jansson har större substans och stilistisk känsla. Bella Stenberg, GP

”En vardagsbok om tre tjejer som inte är särskilt skruvade”. Så säger författaren själv om sin debutroman. Kanske är det just därför det är så skönt slappt att sjunka ner i den här berättelsen: Huvudpersonerna är som folk är mest, och det är lätt att känna igen sig i en hel del. Vem har inte någon gång stått inför stora förändringar och undrat hur man ska hantera dem? // Det här är så lättläst att man bara glider fram i texten. Samtidigt har AnnaMaria Jansson en del att säga om sin samtid och hon fångar dialoger och känslor på pricken.” Cecilia Gustavsson, Aftonbladet

”Även om de tre berättelserna är lite olika så har det gemensamma temat att de beskriver utveckling som relaterad till befrielse från en man. Antingen är det den narcissistiska killen som inte vet vad han vill eller våldtäktsmannen som låtsas som om inget hade hänt. Jag tänker att det anknyter till en del andra romaner på liknande tema, som Jag skulla aldrig ljuga för dig av Moa Herngren och Helena von Zweigbergks böcker om Mats och Anna (Ur vulkanens mun och Mats och Anna bor inte här längre) men också placerar den i en längre tradition av feministiskt berättande som problematiserar den heterosexuella kärleksrelationen, med typexemplet Rädd att flyga av Erica Jong.” Biblioteksbella

”Maria Sveland rör sig i samma litterära kvarter som till exempel Helena von Zweigbergk, Katarina Wennstam eller det nya namnet Annamaria Jansson. Vi talar om är relationsutforskande, sympatisk, identifikationsnära litteratur som absolut kan funka i hängmattan men ändå vill något mer än ren underhållning. Det är en viktig genre i ett land där den stora läsarmassan annars mest gillar deckare.” / Lena Kvist, Borås tidning.

”Anna Maria Janssons bok läste jag någon vecka före påsk och gillade skarpt. Det var lite som att flytta tillbaka 16-17 år i tiden och känna igen sig. Sen kom man ut på andra sidan. En fas som så många andra som man bara ska igenom. Trevlig läsning var det och jag hoppas att det blir fler böcker skrivna av denna tjej!” Den var bra

”Jag uppskattar att författaren låter oss få inblick i komplexiteten att utsättas för våldtäkt. Känslan av skuld, risk för misstro vid ev anmälan, rädslan och skammen. // Berättelsen är enkelt skriven och bitvis upprepande men eftersom vi får ta del av de tre kvinnornas liv parallellt blir den inte tradig. // Dock finns ett viktigt feministiskt budskap. Gemensamt för de tre tjejerna är att de alla gör sig fria från män. Vilket fortfarande i vår moderna tid fyller sin funktion att skriva om.” LitteraturMagazinet

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s